Orientační dny formou zážitkových kurzů pomáhají školákům budovat dobré vztahy v kolektivu třídy a otevírat různá životní témata týkající se vztahů, vlastní budoucnosti a životních hodnot. Během jejich dvacetileté historie prošlo kurzy na 30 tisíc účastníků a k tomuto výročí vychází děkovné video.
Prostor, který Orientační dny vytvářejí, umožňuje školákům v doprovodu zkušených pracovníků přemýšlet o svých životních názorech, svobodně se vyjádřit k tématům, která je zajímají, učit se obhájit svůj názor před vrstevníky a zároveň jim naslouchat a respektovat odlišné názory.
Takto hodnotí význam kurzů ředitel ZŠ Integra Vsetín Libor Podešva: „Pro nás znamenají Orientační dny možnost pro děti z naší školy, aby hledaly orientaci a pevné body pro svůj budoucí život a to hlavně prostřednictvím zážitků a her. Jsou to dny, které jim dokážou otevírat oči a získávat přístup a postoje k hodnotám.“
Orientační dny oceňuje i pedagožka Gymnázia Zlín – Lesní Čtvrť Marie Sýkorová: „Myslím, že je to úžasný výchovný prostředek. Žáci a studenti zažijí naprosto jinou atmosféru, než mají ve škole. Děti mi při zpětné vazbě říkají, že jim tady bylo hrozně moc dobře. Třeba po dlouhé době si s nimi někdo tři dny povídal.“
Tři příběhy
Koncept Orientačních dnů vznikl v 70. letech v Německu jako nový druh pastorace mládeže, kterým církev reagovala na rychle se měnící společnost a opouštění klasické formy náboženské praxe. Do České republiky přenesl tento koncept tehdejší ředitel Domu Ignáce Stuchlého ve Fryštáku Michael Martinek ve spolupráci s Andreou Dudákovou, později Schneiderovou. V roce 1999 uskutečnili ve Fryštáku prvních šest pilotních kurzů. Během následujících dvaceti let v rámci Orientačních dnů proběhlo dalších 1300 programů.
Jan Kvapil