Skip to main content

Káva DIBOSCo pro salesiánskou rodinu

By 22. 2. 202212 května, 2022Magazín, Misie, Reportáže

1/2022 REPORTÁŽ

Už vás někdy napadlo, kolik práce je za jedním šálkem kávy a kolik za ni dostanou ti, kteří ji vypěstovali? Čtyři Slováci, bývalí žáci salesiánských škol a oratoří, si našli přímou cestu k farmářům, kteří pěstují kávu v dalekých a často nepřístupných koutech světa. Všechny je spojuje to, že patří do salesiánské rodiny. Za kvalitní zrna Slováci farmářům zaplatí poctivé peníze, kávu upraží v Trnavě a pošlou dál do světa. Takto funguje direct trade bývalých žáků, tedy přímý obchod, který vynechává zprostředkovatele.

Sedím v Trnavě s Juliem Kováčem nad šálkem voňavé kávy DIBOSCo a povídáme si o dalekých krajinách, kde kávová zrna vyrostla. Několik tisíc kilometrů už v dnešním globalizovaném světě nemusí znamenat nepřekonatelnou vzdálenost, zvlášť když využijete zavedenou síť. Vždyť Julo i farmář Cesar z Kostariky a jeho syn José patří do stejné rodiny, té salesiánské. Oba formovala salesiánská rodina a oba živí káva – jeden ji pěstuje a druhý praží a prodává do světa. „Cesara jsem navštívil před rokem. Mají tam tak špatné cesty, jaké jsem ještě nezažil. Kávovníkům se ve strmých kopcích daří a dělníci do nich šplhají často až s desetikilovým košem zavěšeným na zádech. Jednou rukou se drží kávovníku a druhou sbírají zralé plody. Jsem lezec, ale tady bych se bál šplhat bez jištění. Po procházce na kávové farmě jsem byl od hmyzu poštípaný ještě týden potom. To je pro ně běžná praxe,“ popisuje Julo těžkou dřinu, nad kterou se člověk nezamyslí, když v supermarketu koupí kilo kávy za 300Kč. Z těchto peněz farmáři dostanou od zprostředkovatelů (překupníků kávy) často jen maličký zlomek. Stává se, že žijí v nuzných podmínkách a tvrdou prací se sotva uživí. Slováci se rozhodli vynechat zprostředkovatele a zaplatit farmářům férovou cenu. Za značkou DIBOSCo jsou příběhy konkrétních lidí a zákazník si může být jistý, že se peníze k farmářům dostaly ještě předtím, než si kávu koupil.

Exallievi

Světové sdružení bývalých žáků Dona Boska je jednou z větví salesiánské rodiny, kterou tvoří absolventi salesiánských škol a oratoří. V roce 1870 Carlo Gastini s dalšími odchovanci popřál Donu Boskovi k svátku a daroval mu kávovou soupravu. Don Bosco je vyzval, aby vytvořili organizaci, ve které se budou vzájemně podporovat a pomáhat salesiánům. Dal jim tak jasný podnět, aby zůstali živou součástí salesiánské rodiny, i když nejsou povoláni k zasvěcenému životu jako salesiáni. K dnešnímu dni se ke sdružení hlásí více jak sto tisíc členů ze sta zemí. Bývalé žáky vystihuje jejich motto: „Čestný občan a dobrý křesťan“. V české provincii se bývalí žáci sdružovali před rokem 1950 a pokračovali i po roce 1989, ale už svou činnost ukončili. Slovenští bývalí žáci se jmenují Exallievi a v současnosti mají na sedm set členů. Exallievové jsou aktivní i v celosvětovém hnutí, jehož prezidentem byl v letech 2015 až 2021 Slovák Michal Hort.

Julo vypráví o projektu DIBOSCo a já mám pocit, že sleduju začátek něčeho velkého. No, začátek to vlastně není. Vždyť Slováci už dnes nakupují kávu napřímo od pěstitelů z šesti zemí, v Trnavě ji praží a posílají dál do Evropy i za oceán. Myšlenka se zrodila v hlavě Julova staršího bratra Petra už před lety. Po různých zkušenostech, úspěších i nezdarech si řekl, že pro další rozvoj a naplnění cíle projektu potřebuje společníky. Peter v začátcích do projektu přizval Josefa, Jula a Štefana. Josefa po čase vystřídal Andrej a v této sestavě fungují dodnes. Všechny je spojuje, že chodili do školy nebo do oratoře k salesiánům a jsou exallievové. Od první nesmělé komunikace k prvním doručeným pytlům kávy uběhly roky. „Toto všechno je možné i díky celosvětové síti exallievů, přes které máme mnoho kontaktů. S farmáři nejdříve komunikujeme a zjišťujeme možnosti, potom si vyžádáme vzorky a domluvíme první obchod. Spojuje nás s nimi salesiánské pozadí, sdílíme stejné hodnoty. Skoro všechny farmy někdo z nás navštívil osobně,“ vypráví Julo.

Stojíme v trnavské pražírně a Julo nabírá z jutového pytle hrst zeleného kávového zrna, kolem kterého se točí celý příběh DIBOSCo. Vše začíná zasazením kávovníku, o který se farmář stará několik let, než začne plodit. Někteří z nich nepoužívají chemii, kávovníky hnojí rozloženou bio- -masou a plody sklízí ručně. I díky tomu má káva vysokou kvalitu. Plody pak na farmě oloupou, dále zpracovávají a suší. Zelená zrna zabalí do pytlů a pošlou přes moře na Slovensko do trnavské základny DIBOSCo. „Toto je evropská centrála projektu. Tady kávu skladujeme, pražíme, balíme, prodáváme, expedujeme i vaříme,“ říká hrdě Julo opřený o barový pult. Díky jejich modelu dokážou farmářům za kávu zaplatit třikrát až osmkrát víc než zprostředkovatelé a ti pak můžou peníze dál investovat do své farmy, vzdělávání, rozvíjet se a dávat práci dalším lidem. „Je to win-win situace. Farmář dostane férové peníze, my máme stejnou cenu za kvalitní kávu a zákazník pomáhá už jen tím, že si naši kávu koupí,“ vysvětluje Julo.

Slováci se nebojí snít ve velkém. Aktuálně kupují kávu přímo od farmářů například z Thajska, Salvadoru, Kostariky, Kolumbie, Brazílie a prodávají ji do řady evropských zemí. Jejich snem je, aby se káva DIBOSCo pila všude tam, kde jsou salesiáni. Tady v Trnavě je první pobočka DIBOSCo, ale Slováci pracují na tom, aby se franšízy jejich projektu rozrostly po celém světě. Julo mě provází vkusnými a jednoduchými místnostmi. „Pro naši franšízu jsou to vzorové prostory. Udělali jsme je především ze dřeva a dalších materiálů, které jsou dostupné téměř všude, aby si zákazníci mohli kávu vychutnat v příjemném prostředí všude ve světě – v New Yorku nebo třeba v malé africké dědince. Také jsme kladli důraz na komunitní charakter prostoru a pro zákazníky máme jeden velký stůl,“ vysvětluje Julo. Franšízový model postupně rozšiřují do světa a budou rádi, pokud se další lidé přidají k jejich hodnotám a byznysovému modelu salesiánské direct trade kávy. Chtějí dát lidem příležitost práce, která má smyl a hodnotu. Koncem roku 2021, po více jak roce a půl příprav, si pod stromeček darovali podpis franšízové smlouvy v New Yorku v USA.

Kávu DIBOSCo vám uvaří v kavárně Domu Ignáce Stuchlého ve Fryštáku.

Velkou výzvou je vysvětlit lidem, že pokud mají farmáři dostat odpovídající peníze, není možné jít s cenou kávy pod určitou hranici. Ale osvětu vnímají kluci z DIBOSCo jako jeden z důležitých rozměrů celého projektu. Jejich kávu koupíte ve více zemích Evropy a už i v Česku, třeba v kavárně Domu Ignáce Stuchlého ve Fryštáku, ale možná vám ji uvaří také někteří salesiáni, kteří kávu pijí ve svých komunitách. Objednat si ji můžete i sami na e-shopu dibosco.cz, o který se stará česká distributorka Míša. Podílela se na rozvoji projektu v Česku a mně vysvětluje, co ji na něm oslovilo: „Hodnotu vidím i v tom, že můžeme dostat do širšího povědomí, že existují salesiáni, kteří už delší dobu působí ve světě a nechali v něm svou výjimečnou stopu. Často se setkávám s lidmi, kteří neznají salesiány. Mám radost i z toho, že prostřednictvím DIBOSCo se mohou dozvědět víc o salesiánské rodině.“

Projekt DIBOSCo spojuje bývalé žáky z celého světa. Exallievové jsou lidé, kteří se díky navštěvování oratoří, škol, nebo jiných salesiánských děl připravili na život a prostřednictvím preventivního systému přijali za vlastní křesťanské hodnoty. Toto světové sdružení má velký potenciál obdarovat svět svými kvalitami. „Bývalí žáci jsou často zajímaví lidé z praxe, kteří mohou samotné salesiány posunout dopředu po všech možných stránkách. Jsou to lidé ve vládě, v kultuře, v sociální sféře… S mocí přichází zodpovědnost, ale když je to člověk s hodnotami a umí se dívat dopředu, tak spolu s ním může růst celá společnost,“ uzavírá Julo. Z Trnavy odjíždím s pořádným nákupem a spokojený, že můžu pomoci farmářům už jen tím, že přejdu na kávu značky DIBOSCo.

Jan Kvapil

Od začátku spolupráce se thajská rodinná farma pěkně rozrostla.Vpravo stojí zakladatel DIBOSCo Peter Kováč.