5/2021 MÉDIA
Už jste si někdy na internetu přečetli nějaký šokující článek a podívali se na fotky příšery? A měli jste pocit, že tento internetový obsah je ZDARMA? Tak to jste pěkně naletěli, protože, jak známo, zadarmo ani internet nehrabe.
Při brouzdání internetem snadno podlehneme dojmu, že neplacený obsah je ZDARMA. Říkáte si: „Na začátku měsíce jsem přece zaplatil fakturu za internet, a tím jsem si otevřel branku do kouzelného světa nekonečné zábavy.“ Jenže to není tak jednoduché. To, že na stránce nezadáváme údaje z platební karty, ještě neznamená, že za obsah neplatíme.
Internetoví podnikatelé si od nás vyberou svoji odměnu, nejčastěji v podobě naší pozornosti, kterou věnujeme reklamám. Na stránku dají lákavý obsah – Vyplavilo jezero mrtvolu lochnesské příšery? – a po stranách ji zaplní inzercí, nebo dají reklamu rovnou přes fotky a vy ji musíte odkliknout, jinak se na záhadné monstrum nepodíváte. Internetový podnikatel prostor pro reklamu prodá inzerentům, kteří mu zaplatí za každé zhlédnutí. Čím více chytlavější obsah, tím větší je návštěvnost stránky a zisk z reklamy. Ale nenechte se zmást, bulvární článek mi posloužil jen jako dobrý příklad. Stejný princip funguje u většiny stránek, i těch, které nabízejí seriózní a kvalitní obsah.
Možná si řeknete: „Tak co. Sice jsem musel odklikat pár reklam, abych se mohl podíval na zajímavé video, ale nezabilo mě to. I tvůrci internetového obsahu musejí z něčeho žít.“ Jenže já se na reklamy dívám fakt nerad. Nechci svůj mozek zahlcovat odpadem, který mi zpravidla vůbec nic neříká. Proto jsem si už před léty reklamy zablokoval. „Cože? Jak zablokoval? To jde?“ Ano, není to nic složitého. Ty reklamy po stranách, nahoře, dole, uprostřed, co na vás vyskakují, ty všechny se dají docela snadno odstranit. Stačí ve vašem internetovém prohlížeči (Chrome, Mozilla, Explorer) najít záložku Rozšíření a přidat nástroj blokující reklamy (nejpoužívanější je AdBlock, ale jsou i jiné). Není to stoprocentní, ale reklam podstatně ubyde. Za ta léty mi jich AdBlock zablokoval bezmála šest milionů!
Zaplať a surfuj bez reklam
Záplava neplaceného obsahu na internetu je silnou konkurencí pro tvůrce, kteří by chtěli své stránky zpoplatnit. Přesto se do toho někteří pouštějí. Na stránce se musíte registrovat a projít platební bránou. Odměnou je vám zpravidla kvalitnější obsah a mnohem méně reklam (tuto strategii používá například internetová televize Netflix nebo online verze Deníku N). Na podobném principu funguje i celosvětově rozšířená audio platforma Spotify – „Poslouchej u nás hudbu zdarma, ale před každou písničkou si poslechni reklamu. Nebo si zaplať prémiový účet a poslouchej nerušeně bez reklam.“ Na internetu také najdete užitečný obsah, který tvoří amatérští nadšenci a reklama je pro ně cestou, jak financovat provoz stránek. Na takových stránkách si můžete dobrovolně vypnout blokování reklam a tím jim přispět.
Rozhodnutí je na vás. Stojí vám sledování reklam za nabízený obsah? Nebo zaplatíte za kvalitní obsah bez reklam? Jen pamatujte, zadarmo ani internet nehrabe a nakonec vždycky zaplatíte.
Jan Kvapil