Skip to main content

3/2021 MÉDIA

Když v 70. letech minulého století vznikl tzv. zavináč, tedy znak, který odděloval jméno uživatele od jména počítače, nevědělo se ještě, že se zde kladou základy něčeho, co zcela změní tvář komunikace – vznikl totiž e-mail. Dnes je to pro mnohé z nás běžná a každodenní součást našich životů, vždyť celosvětově se pošle přes 4 mld. e-mailů denně.

Každá mince má však dvě strany a i v tomto případě není posílání a přijímání emailů bez strany odvrácené. Rád bych uvedl několik druhů emailů, které občas dostat můžeme, ale měli bychom se mít na pozoru.

Už jste určitě slyšeli slovo SPAM. Tímto slovem je označena nevyžádaná, masově rozesílaná reklamní zpráva. Důležité je zde slovo nevyžádaná, nepočítá se sem tedy reklamní sdělení, jehož odebírání jste si sami někde zaškrtli. 

Spam však není pouze nevyžádaná reklama, může obsahovat i kriminální či jiný podvodný obsah, jehož účelem je získat důvěru uživatele a prostě na něco kliknout (příloha emailu, odkaz v emailu apod). Takovým emailům se pak říká SCAM (z anglického „scam“ – podvod). Není třeba dodávat, že smyslem scamů je nainstalovat vám do počítače virus, počítač vám zablokovat (a žádat výkupné) anebo vám ukrást vaši identitu. 

Specifickou podskupinou scamů je PHISHING, což jsou emaily, které jsou rozesílány na mnoho adres a tváří se, jako by byly odesílány z bank, společností vydávající bankovní karty, online obchodů nebo jiných důvěryhodných institucí. Jejich hlavním účelem je vylákat z vás vaše přístupové údaje do internetového bankovnictví, PIN bankovní karty nebo zkrátka přihlašovací údaje do různých jiných účtů.

Dalším typem emailů je HOAX neboli poplašná zpráva. Jsou to zprávy, které vám obvykle hrají na city, emoce a pocit zodpovědnosti za druhé s cílem, abyste email rozeslali dál. Typicky máte varovat před virem, poslat dál zaručený návod na cokoliv nebo získat přeposláním emailu peníze na umírající holčičku. 

Aktuálním typem emailů je DEZINFORMACE. Tento typ emailu také působí na emoce, často ve vás vyvolá pohoršení či hněv, týká se aktuálního tématu ve společnosti (vakcíny, covid, migranti, EU, zednáři apod.) a po jeho přečtení máte pocit, že vás chce někdo zničit, obelstít či využít a vy se musíte tomu někomu (něčemu) bránit, nejlépe tím, že si to nenecháte pro sebe. To, že tyto emaily jsou buď kompletně lživé nebo tendenčně zkreslují realitu dodávat nemusím. Dnes už například víme, že přeposílání podobných „zaručených“ zpráv mezi seniory vedlo k významnému nárůstu hlasů pro Miloše Zemana ve druhém kole poslední prezidentské volby.

Pár osvědčených pravidel, která obvykle platí

  1. Nikdy neklikej na přílohy nebo odkazy v emailech, u nichž si nejsi jist odesílatelem či obsahem.
  2. Na konci většiny reklamních zpráv je „Unsubscribe“ nebo Odhlásit – využívej toho.
  3. Nikdy, ale opravdu NIKDY nikam nepiš přístupové údaje do bankovnictví, PIN apod. – Banky toto po klientech NIKDY nechtějí přes email či telefon.
  4. Využívej hoax.cz, kde najdeš databázi poplašných zpráv.
  5. Vyzývá-li tě email přímo k přeposlání, téměř jistě je to hoax nebo dezinformace = nepřeposílej.
  6. Dřív, než se po přečtení emailu rozčílíš, přepošleš, klikneš nebo napíšeš – třikrát se nadechni a znovu si přečti tento článek – pravděpodobně dostals pouze jeden z výše uvedených emailů.

Libor Všetula