Se salesiány na tábor

Se salesiány na tábor
6. června

Léto je za dveřmi a vrcholí přípravy na tábory. Těm salesiánským se tradičně říkalo „chaloupky“, dobrá polovina našich středisek se tohoto názvu stále drží. Stejně tak i přesvědčení, že mají chaloupky v dnešním moři prázdninových nabídek své nenahraditelné místo. Jsou opravdu něčím jiné? Zeptali jsme se těch, kdo je pořádají.

Chaloupka není ledajaký tábor

Doba totality a Kájových chaloupek s příchutí dobrodružného utajení je dávno pryč. Dnes už pořadatele salesiánských táborů namísto režimu pronásleduje konkurence, finanční a personální otázky nebo závislost dětí na počítačových hrách a sociálních sítích. Děti jsou ze všech stran obklopeny pozvánkami na campy, soustředění, jazykové pobyty a jiné akce, nakonec ani varianta prázdnin strávených doma u počítače pro ně není méně atraktivní. Jak si v tomto prostředí stojí salesiánské chaloupky? A jsou vlastně v dnešní době něčím odlišné od ostatních táborů?

Vedoucí z deseti různých salesiánských organizací tvrdí, že ano. Nebo alespoň o to usilují. „Typický je preventivní systém a zejména spiritualita. Důležitá je účast duchovního (salesiána), když ne přímo na táboře, tak jako duchovní otec skupiny animátorů,“ říká Adam Nedvídek z pražského střediska. Na přítomnost kněží a salesiánů se odvolávají i další vedoucí. „Chtělo by to větší zapojení nadšených salesiánů,“ potvrzuje Lukáš Pospíšil z Líšně. „Možná nám schází salesiáni na celou dobu tábora,“ připojuje se Jiří Woclawek (Pardubice).

Bez čeho by salesiánský tábor nebyl salesiánským?

  • V čem se "salesiánský" tábor liší od ostatních? Napište nám svůj názor na facebooku Bosco point!

Duchovní rozměr a salesiánský styl – co si pod tím představit?

Vedoucí zdůrazňují také duchovní rozměr tábora, který je nejvíc patrný na společných modlitbách a mších. Dědictvím chaloupek jsou pak tzv. témátka a „slůvka na dobrou noc“, která se stále ještě z mnoha salesiánských táborů nevytratila.

Jak ale zvát na takové tábory i děti z nevěřících rodin? Udržet salesiánské chaloupky otevřené věřícím i nevěřícím a zároveň mít odvahu žít na táboře explicitně přirozený duchovní program je pro dnešní chaloupkáře velkou výzvou, tvrdí Michal Svoboda (Praha). Potvrzuje to i Monika Marková z SHM Sulíkov: „Snažíme se udržet odlišnosti (ve smyslu duchovním) oproti ostatním táborům.“

Dalším podstatným rysem je „salesiánský duch“: laskavý přístup vedoucích založený na osobních vztazích. Ten se projevuje například tím, že vedoucí tráví na táboře více času s dětmi, nejsou pro ně jen organizátory, kteří připravují program, ale jsou pro ně kamarády, parťáky.

Vedoucí nejsou jen organizátoři, ale parťáci!

Co dnes frčí na salesiánských táborech

Salesiánské tábory se drží své podstaty, formou ale reagují na nové podněty a trendy. Dlouhodobým hitem jsou adrenalinové zážitky a dobrodružné výzvy, technické vybavení chaloupek se stále posouvá. Salesiánská střediska lákají na moderní témata, mediální programy, bojovky inspirované počítačovými hrami nebo oblíbenými filmy. Na druhou stranu dnešní generace dětí s úžasem znovu objevuje půvab přespávání v lese, vaření na ohni a tradičních táborových prvků, které pro nás bývaly samozřejmostí. „Neměli bychom podléhat komercionalizaci, musíme si udržet svůj étos a atmosféru,“ radí Filip Skřička z Českých Budějovic. „A co je hitem? Lákadlem? Asi perfektně připravený program a hvězdné složení vedoucích.“ (Eva Špačková, Praha).

Anežka Hesová

Se salesiány na tábor

Praha- Kobylisy Zlín
České Budějovice Pardubice
Brno-Žabovřesky SHM Sulíkov
Brno-Líšeň Ostrava
SHM Plzeň CSVČ Havířov
SKM Rumburk - Jiříkov SHM Prostějov

Modlitba za tábory